Nyhets-Info - 2010-08-13

Se oss på Mantorp 14-15:e augusti 2010!
Här är specen på vår gat o racebil!
Corvette C5 Z06 2001



 

Detta är vår Corvette C5 Z06 2001!



Det mesta är original på utsidan. Bara lite firmadekaler och de två bakspoilrarna varnar för en lite mer potent bil! Dessa två bakre spoilers ger en bättre downforce, som man speciellt kan se när man kör i fuktigt/regningt väder. Då stiger en sammanhållen dimrök med 45 graders vinkel upp bakom bilen - ungefär som på en F1-bil! Denna indikerar att luftstömmarna bakom bilen är helt ok = bättre downforce.



Under huven ser man VARARAM kalluftinsuget, som i sig ger cirka 10-15 hk extra. Efter den modifieringen uppmättes bakhjulshästarna till 337 rwhp.



Därefter har KOOKS 1 7/8" Longtube Headers med 3" X-pipa monterats. I början provkördes med B&B Bullet ljuddämpare som sedan byttes mot original Z06-dämparna i titan eftersom bullerprov skulle genomföras bl.a. Gelleråsen. Effekten är nu nog cirka 370 rwhp. Motorlampan har tänts några gånger men bara om man startar om en varm bil efter några minuter och kör en kort sträcka på tomgång. Racekattarna har nog kallnat, så den larmar om dålig funktion just då. Händer bara någon gång. Efter detta har INGEN mappning gjorts på bilen. Den går helt kanonbra och effekten verkar helt förväntad, cirka 40 hp mer än origninal. OBS! Varning för mappning av bil som bara fått kalluftfilter och headers. Läs gärna Bilsport nr 14/15 2010 och artikeln om sportavgas på en Golf GTi. De körde bilen upprepade gånger i bromsbänk och fick högre effekt efter varje körning! Jo det stämmer - inkörning av det nya systemet under 1-2 timmar gör att bilens adaptiva styrsystem gör alla nödvändiga justeringar - Precis samma gäller för Corvette C5 och C6. Mappar du (för 7000:-) så får du en 10-15 extra hästar direkt, MEN kör du bilen 1-2 timmar så justerar datorn in effekten automatiskt - Gratis! Det adaptiva styrsystemet gör justeringen automatiskt precis som för olika utetemperaturer och höjd över havet!



Så här ser KOOKS Longtube Headers med 3" X-pipa ut underifrån. Det rostfria systemet mörkanr lite efter en tids körning.



Vi kör med QA1 justerbara stötdämpare och original Z06 bladfjädrar. QA1 är justerbara i 12 lägen. Vi kör på läge 7 runt om till vardags = Äkta sportbilskänsla. Testat på Gelleråsen - helt perfekt vägkänsla. Vi kommer att testa andra inställningar på Mantorp - kanske blir det ännu bättre.



Bromsarna fungerar nu helt utan att mattas. PowerStop bromsskivor med HAWK's HP PLUS belägg, samt bromskylning med DRM avledare. Vi använder Castrol SRF Bromsvätska och som sagt, ingen mattning efter 10 varv på maxfart på Gelleråsen.



Vi ses på Mantorp 13-15 augusti 2010 - och i Kolsva när det passar dig!

Sune & Robert



Copyright ® 2010 VetteParts.se